Blog

Blogi

Wzmożona liczba cyberataków

Globalnie 42% organizacji doświadczyło w 2022 r. wzmożonej liczby cyberataków (wg raportu State of Cybersecurity 2022 opublikowanego przez ISACA). Z jakich metod korzystali najczęściej "napastnicy"?

Wśród popularnych metod "napaści" przeprowadzonych w tym czasie wymienić można: 

  • socjotechniki (13%)
  • zaawansowane trwałe zagrożenia (12%)
  • wykorzystanie luk w niepoprawnej konfiguracji systemów IT (10%) 
  • ransomware (10%)
  • ataki na niezałatane systemy informatyczne (9%) 
  • Denial of Service (9%)


Jednocześnie 91% organizacji doświadczyło w 2022 r. co najmniej jednego incydentu cyberbezpieczeństwa (to o 3 punkty procentowe więcej w stosunku do poprzedniego raportu) 56% firm doznało umiarkowanych lub dużych konsekwencji z tym związanych. 

Argumenty przemawiające za inwestowaniem w nowoczesne rozwiązania z zakresu Cyber Security są silne. Za sprawą sztucznej inteligencji i automatyzacji przedsiębiorstwa mają szanse na zminimalizowanie żmudnej i powtarzalnej pracy ludzi. Oznacza to, że pojawia się przestrzeń na szkolenie specjalistów z zakresu cyberbezpieczeństwa i przypisywanie im bardziej strategicznych zadań i ról. 

Można śmiało powiedzieć, że automatyzacja w pewien sposób adresuje deficyty kadrowe. Oczywiście obsługa systemów wymaga zaangażowania specjalistów, natomiast automatyzacja wykrywania i klasyfikacji zdarzeń może z powodzeniem zniwelować niedobory zasobów.

Ponadto zastosowanie zautomatyzowanych narzędzi do analizy zachowań, aby wykrywać i ograniczać wśród pracowników potencjalne ryzyka cyberbezpieczeństwa deklaruje 76% organizacji. Co więcej, spodziewany jest wzrost tej liczby, ponieważ zastosowanie zautomatyzowanych narzędzi stało się już pewnym standardem. 

Wyzwaniem jest natomiast ogrom danych m.in. z coraz bardziej zaawansowanych skanerów podatności od wiodących dostawców oraz rozwiązań SIEM. Z uwagi na ograniczoną pulę specjalistów przetworzenie tych informacji w krótkim czasie stanowi znaczące utrudnienie. Z pomocą przychodzą tu narzędzia typu SOAR (ang. Security Orchestration Automation & Response). Pozwalają one na zbieranie danych z wielu źródeł informacji, ich agregowanie i przetwarzanie.

Rola automatyzacji oraz rozwiązań opartych na AI w obszarze Cyber Security wzrasta. Jednocześnie inwestowanie w cyberbezpieczeństwo staje się pewną normą. Wydaje się, że w niedalekiej przyszłości będzie to miało decydujący wpływ na zaangażowanie i budowanie relacji z klientami, kontrahentami czy odbiorcami usług.

Źródło: ITwiz (9 edycja raportu specjalnego ITwiz Cyberbezpieczeństwo)
 

Więcej wpisów w blogu

thumbnail
thumbnail

Jak sztuczna inteligencja zmienia firmy?

Obecnie ilość gromadzonych i przetwarzanych informacji jest większa niż kiedykolwiek wcześniej. Fakt ten w pewien sposób rewolucjonizuje sposób działania organizacji. Firmy wykorzystują zaawansowaną analitykę, aby uzyskać przewagę konkurencyjną na swoich rynkach, nieustannie zmieniając modele biznesowe w miarę rozwoju technologii w tym obszarze. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji i machine learningu zmienia analitykę biznesową i czego możemy się spodziewać po AI w kontekście przyszłości.