Blog

Blogs

Trendy technologiczne  "post-COVID 19"

Wydaje się, że COVID 19 spowoduje przyspieszenie kilku głównych trendów, które były widoczne przed pandemią. Jednocześnie na kanwie tych wydarzeń nastąpił rozwój nowych technologii automatyzujących procesy, ograniczających kontakt międzyludzki i zwiększających produktywność w warunkach dystansu społecznego.

8 głównych kierunków.

 

SZTUCZNA INTELIGENCJA 

 

Szacuje się, że do 2030 roku produkty AI wniosą do światowej gospodarki ponad 15,7 biliona dolarów. Wiele innowacji technologicznych, takich jak inteligentne przetwarzanie danych oraz rozpoznawanie twarzy i mowy, stało się realne dzięki sztucznej inteligencji.

 

Przewiduje się, że większość zakupów produktów i usług będzie realizowana online i coraz więcej osób będzie pracować zdalnie. Gdy firmy i gospodarki ponownie się otwierają, zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) będzie niezwykle cenne, pomagając im dostosować się do nowych trendów.

 

Sztuczna inteligencja będzie szczególnie przydatna dla osób z branży handlu detalicznego i łańcucha dostaw. Dzięki uczeniu maszynowemu i zaawansowanej analizie danych sztuczna inteligencja pomoże tym organizacjom wykryć nowe wzorce zakupów i zapewnić bardziej spersonalizowane doświadczenia klientom online.

 

Narzędzia sztucznej inteligencji analizują duże ilości danych w celu poznania podstawowych wzorców, umożliwiając systemom komputerowym podejmowanie decyzji, przewidywanie ludzkich zachowań oraz rozpoznawanie obrazów i ludzkiej mowy. Systemy wykorzystujące sztuczną inteligencję również nieustannie uczą się i dostosowują.

 

Sztuczna inteligencja będzie w coraz większym stopniu przyczyniać się do prognozowania zachowań konsumentów, które stały się trudne do przewidzenia, oraz będą pomagać firmom w organizowaniu skutecznej logistyki.

 

CLOUD COMPUTING

 

Obserwuje się znaczący wzrost popytu na usługi cloudowe. Jednocześnie różni dostawcy usług w chmurze dokonywali aktualizacji funkcji i zapewniali zasoby, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu.

 

W przyszłości firmy i instytucje edukacyjne prawdopodobnie będą nadal korzystać z tej technologii. Ponieważ popyt w tym obszarze stale rośnie, wdrożenie tej technologii w aplikacjach mobilnych w celu ułatwienia dostępu będzie kluczowe.

 

VR / AR

 

Nastąpił wyraźny wzrost osób używających zestawów VR (Virtual Reality) do grania w gry wideo, odkrywania wirtualnych miejsc podróży i korzystania z rozrywki online oraz do poszukiwania interakcji międzyludzkiej za pośrednictwem platform społecznościowych VR. Korzystanie z technologii wirtualnej rzeczywistości zostało szeroko rozpowszechnione podczas lockdownu.

 

Wiele firm postanowiło skorzystać z  platform VR, aby szkolić pracowników, organizować konferencje, współpracować przy projektach i wirtualnie łączyć pracowników. Co ciekawe naukowcy na całym świecie sięgnęli po platformy VR przy współpracy nad koronawirusem i potencjalnym leczeniem. Teraz, gdy firmy i konsumenci wiedzą, w jakim stopniu ta technologia może być wykorzystywana, prawdopodobnie zobaczymy więcej wirtualnych konferencji i interakcji międzyludzkich.

 

SIECI 5G

 

Technologia 5G ma zrewolucjonizować komunikację i jest postrzegana jako przełom w całej branży mobilnej. Wdrożenie sieci 5G nastąpi w latach 2020-2030, umożliwiając łączność na odległość między ludźmi a podłączonymi maszynami. Ten rodzaj mobilnej łączności internetowej zapewni nam superszybkie prędkości pobierania i wysyłania (pięć razy szybsze niż w przypadku 4G), a także bardziej stabilne połączenia.

 

Ożywiony szum wokół technologii 5G i jej wpływ na łączność i usługi nowej generacji krążył w ciągu ostatniego roku. Technologia ta może zrewolucjonizować sposób funkcjonowania sieci komórkowych, i jednocześnie rynek 5G może zmaterializować się wcześniej niż oczekiwano. Ponieważ duża liczba ludzi została zmuszona do izolacji, wzrost liczby osób pracujących i studiujących w domu obciążył sieci i spowodował większe zapotrzebowanie na przepustowość. A zatem potrzeba szybszego udostępniania danych przy zwiększonych prędkościach połączeń będzie obecnie wysoce pożądana.

 

VUI

 

Z reguły urządzenia mobilne są przez nas dotykane 2600 razy dziennie. Jak wiadomo stanowi to pewne pole dla przenoszenia się koronawirusa. Dlatego wraz ze wzrostem lęku przed rozprzestrzenianiem się zarazków będzie rosło wykorzystanie technologii głosowej w postaci interfejsu głosowego (VUI - Voice-User Interface), która może zmniejszyć liczbę dotknięć dowolnej powierzchni, w tym naszych urządzeń mobilnych. Prawie 80% naszej komunikacji odbywa się za pomocą komunikacji werbalnej, dlatego użycie głosu będzie nadal rosło i obejmowało inne komponenty.

 

INTERNET RZECZY (IoT)

 

IoT pozwoli przewidywać i leczyć problemy zdrowotne, nawet zanim pojawią się jakiekolwiek objawy, dzięki inteligentnym pojemnikom na leki, IP dla każdej istotnej części naszego ciała, do inteligentnych widelców, które mówią nam, czy jedzenie jest zdrowe, czy nie.

 

Pojawią się spersonalizowane podejścia do przepisywania leków i stosowania zabiegów (zwane też medycyną precyzyjną). W 2019 roku było około 26 miliardów urządzeń IoT, a statista.com szacuje, że ich liczba wzrośnie do 30,73 miliarda w 2020 roku i do 75,44 miliarda w 2025 roku.

 

CYBERBEZPIECZŃSTWO

 

Technologie w tym obszarze mają kluczowe znaczenie dla każdej organizacji. Podczas blokady pandemicznej COVID19, kiedy tysiące ludzi zmuszonych było do pracy zdalnej, duże ilości prywatnych danych mogły być całkowicie narażone lub przynajmniej niechronione we właściwy sposób. To pojawiające się wyzwanie może stanowić kolejny bodziec do wdrażania kompleksowych praktyk w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 

Cyberprzestępcy wykorzystują czynnik strachu przed wirusem, aby wysłać własne wirusy. Ostatnio jest wiele przykładów takich działań, w tym fałszywe domeny COVID19, wiadomości phishingowe obiecujące zestawy do ochrony przed wirusami, a nawet informacje o odwołanych letnich igrzyskach olimpijskich. Ponadto wzrasta liczba ataków ransomware na instytucje opieki zdrowotnej, a nawet włamań do ośrodków badawczych w celu kradzieży wszelkich informacji o możliwej szczepionce COVID19.

 

BLOCKCHAIN

 

Kryzys COVID-19 ujawnił ogólny brak łączności i wymiany danych wbudowany w nasze globalne łańcuchy dostaw. Przyszła odporność będzie zależeć od budowy przejrzystych, interoperacyjnych sieci. Jeśli istniałyby jakiekolwiek wątpliwości co do wartości platform blockchain w poprawie przejrzystości firm, które polegają na bezproblemowej integracji różnych sieci, COVID-19 praktycznie je zneutralizował.

 

Blockchain może znaleźć zastosowanie w kontekście śledzenia nadzoru danych dotyczących zdrowia publicznego, szczególnie w przypadku epidemii chorób zakaźnych, takich jak COVID-19. Wraz ze zwiększoną przejrzystością łańcucha bloków oznaczałoby to dokładniejsze raportowanie i wydajniejsze odpowiedzi. Blockchain może pomóc w szybkim opracowaniu metod leczenia, ponieważ umożliwiłyby szybkie przetwarzanie danych, umożliwiając tym samym wczesne wykrycie objawów, zanim rozprzestrzenią się na poziom epidemii.

 

Ponadto pozwoliłoby to agencjom rządowym śledzenie aktywności wirusa, pacjentów, podejrzanych nowych przypadków i nie tylko. Blockchain sprawdził się już jako narzędzie do zarządzania łańcuchem dostaw w różnych branżach. A zatem technologia ta mogłaby pomóc w śledzeniu łańcuchów dostaw medycznych. Platformy oparte na blockchain mogą być przydatne w przeglądaniu, rejestrowaniu i śledzeniu popytu, dostaw i logistyki materiałów służących do zapobiegania „sytuacją kryzysowym”.

More Blog Entries

thumbnail

Jak sztuczna inteligencja zmienia firmy?

Obecnie ilość gromadzonych i przetwarzanych informacji jest większa niż kiedykolwiek wcześniej. Fakt ten w pewien sposób rewolucjonizuje sposób działania organizacji. Firmy wykorzystują zaawansowaną analitykę, aby uzyskać przewagę konkurencyjną na swoich rynkach, nieustannie zmieniając modele biznesowe w miarę rozwoju technologii w tym obszarze. Przyjrzyjmy się, w jaki sposób oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji i machine learningu zmienia analitykę biznesową i czego możemy się spodziewać po AI w kontekście przyszłości.